Bodil Malmsten i Östersundsposten på frågan vad är det för speciell mylla i byn som odlar fram starka kulturprofiler som Bodil och Ellen:
"För att det är så vackert där att någon måste förvalta det sköna och sprida det, och det uppdraget har Ellen och jag fått av en högre makt."
På bara två år har 23-åriga Ellen Sundberg skaffat sig en både tacksam men också utmanande position i svenskt musikliv. Allt oftare blir Ellen nämnd som kandidat att bli en av vår tids stora kvinnliga rockartister. Två hyllade skivor och ett flitigt turnerande har utvecklat denna unga jämtländska urtalang och ingen som följt hennes karriär har kunnat undgå att se hennes branta utvecklingskurva uppåt. Det borde innebära att Ellen känt press för att spela in sitt tredje fullängdsalbum. Men inte, tvärt om har Ellen otåligt och till synes utan tvivel och oro sett till att den blivit skriven, inspelad och färdig för släpp.
Ellen är en artist som ända sedan starten, tydligt men alltid ödmjukt, deklarerat att hon älskar att spela på de största scenerna och vill nå många människor med sin musik. Hon har också, med en ständigt brinnande inre låga och hårt arbete, visat att hon kommer göra vad som krävs för att lyckas med det. Det är en inställning och drivkraft som är mer lik en svensk tradition av målmedvetna svenska kvinnliga popfenomen som Zara Larsson, Lycke Li och Robyn än artister inom folk och americana. Musiken och Ellens uttryck är unikt, men det finns en attityd som ofta närmar sig starka kvinnliga originalartister som Patti Smith och PJ Harvey. Det är en potentiellt explosiv blandning och med nya albumet "Cigarette Secrets" ger Ellen ett tydligt besked att hon kommer bli väldigt svår att stoppa.
Ellens kanske tydligaste kännetecken som artist är hennes starka originalitet, stärkt av en unik röst och ett helt eget låtskriveri och melodisinne. Ändå är Ellens första två skivor "Black Raven" och "White Smoke & Pines" inte speciellt lika. Medan BR är en heminspelad, ganska utåtriktad folkig americana-skiva är WS&P en mer introvert och psykedisk rockskiva, tydligt färgad av Ellens musikaliska samhörighet med producenten Israel Nash. Ändå är det aldrig något tvivel om att det är Ellen som står bakom skivorna. "Cigarette Secrets" är lika tydlig med Ellens särart som föregångarna, men den tar oss med i en delvis ny riktning. Låtarna är mer koncentrerade och produktionen rakare och låtar som "Radio Shadow","Lay Down" och gospelliknande "Favourite Town" och "Blame it on The dreamer" är lätta att föreställa sig som radiolåtar på snabb rotation.
"Jag åkte till Woodstock och ville att skivan skulle spegla den fas jag var i när jag skrev låtarna. De är skrivna enkelt och i ett skönt flow hemma i Bjärme mellan turneer. Jag hade viljan att skriva tillgängliga, kortare och mer hookiga låtar, samtidigt som jag vet att det blir som det blir. Jag älskar det monotona och suggestiva och det kommer alltid med hur jag än gör, så jag kämpade med att få med det andra. Jag sade innan jag åkte att jag vill att skivan ska kännas som en självsäker käftsmäll, mer än som en ängslig kram från en indieartist som söker efter att vara cool och rätt. Jag hoppas att vi lyckats med det… ", säger Ellen om inspelningen. "Jag har med de första skivorna sökt inom mig efter ett sound och ett språk som är mitt. Det jag kommit fram till är att mitt språk och sound, precis som jag själv, är föränderligt och under utveckling och att jag vill ha det så. Målet ska istället vara att varje ny skiva jag gör, ska få den förra att kännas gammal", berättar Ellen om sin resa och sina tankar om vem hon är och vill vara som artist.
Albumet "Cigarette Secrets" är inspelad under en gråmulen decembervecka i anrika Dreamland Recording Studios i Woodstock. Skivan är producerad av Ellen Sundberg själv och hon tog med sig Johan Arveli, Emil Karlsson och Robin Lindqvist från sitt svenska kompband och den amerikanska gitaristen Nik Lee in i studion. Ted Young, som var inspelningstekniker på WS&P, var även med den här gången. "Skivinspelningen var ett äventyr för mig och bandet. Jag har alltid varit öppen med att Bob Dylan är min största idol, så Woodstock är ju helig mark har jag förstått. En dag kom legendaren Garth Hudson från The Band förbi och spelade lite på några låtar och i New York lade Richard Lloyd från Television på gitarr på vår coverversion av låten "Marquee Moon", kan ni tänka hur coolt det är?", berättar Ellen och fortsätter "och tänk allt spännande jag får vara med om genom min musik". På frågan om vad Ellen hoppas nya skivan ska leda till, svarar hon att "För mig är texterna viktiga och jag lägger mycket tid och tanke på dom. Jag hoppas att det märks och att fler tycker om dem. Och så hoppas jag att vi får spela massa live och fortsätta vår resa mot nästa skiva, som inte får dröja för länge…".
Ellen is a lot like her songs. Songs that mark memories and life of a young songwriter experiencing the expansiveness of the world around her. Yet it all resounds with a regal maturity, as if she’s been doing it her hole life.“
Av Israel Nash Gripka
"Denna 23-åriga jämtländska, liksom Bodil Malmsten från lilla byn Bjärme, borde snart vara världsberömd."
Av M-Magazine
"Oberoende av vilket är låtmaterialet på den unga jämtländskans tredje album genomstarkt, och i klockrena popdängor som Faltering Feet påminner Ellen Sundbergs röst om Klara Söderbergs."
Av Nöjesguiden
"Bli inte förvånade om nästa folkpoppiga export efter The Tallest Man On Earth och First Aid Kit är Ellen Sundberg"
Av Aftonbladet
"Men snarare än tindrande respektfylld låter Ellen Sundberg nästan butter, fullt fokuserad på sina låtar, med blicken rakt fram och en bit in i fjärran. Något i tonfallet påminner om Amanda Bergman, samma lugna eftertryck, men Ellen Sundbergs låtar präglas av ett rakare driv, en otålighet som vill vidare."
Av Dagens Nyheter
"Är Ellen Sundberg nästa svenska stora folkpopexport? Kommer hon vandra i liknande spår som First Aid Kit? Efter att ha lyssnat på Cigarette Secrets finns det all anledning att tro det."
Av HYMN
"Hon har sagt att hon ville spela in "mer hookiga låtar"… så har hon nu låtar som troligtvis kommer ta henne högt upp på listorna både i Sverige och USA."
Av GAFFA
"Plötsligt stämmer precis allt. Det finns ett flyt i melodispråket och i sången som gör att låtarna, precis som i fallet First Aid Kit – liksom glidflyger över Grand Canyon."
Av Jan Gradvall DI